Дмитрий Чернышев (mi3ch) wrote,
Дмитрий Чернышев
mi3ch

дипломат

Шандор Ардаи, водитель Рауля Валленберга, рассказывал как однажды Валленберг перехватил эшелон с евреями, который шел в Освенцим.

Он забрался на крышу поезда иначал раздавать всем шведские паспорта через еще не опечатанные двери. Немцы и венгерские охранники начали кричать, чтобы он убирался, а потом стали стрелять. Он не обращал на них внимания и продолжал раздавать паспорта всем, кто протягивал к нему руки. Мне кажется, что охранники из венгерских "Скрещенных стрел" сознательно стреляли выше, так как ни одна пуля не задела Валленберга. Мне хочется верить, что это произошло потому, что они были потрясены его смелостью. Когда Валленберг раздал все паспорта, которые у него были, он потребовал от охраны отпустить всех людей со шведскими документами. Я не помню точно сколько человек тогда он спас. Их было несколько десятков. И немцы, и венгры были так потрясены произошедшим, что позволили Валленбергу увести с собой всех этих людей.

via

upd
комментарий уважаемого labas
1. Шандор Ардаи умер в 1973
2. Я не нашел упоминаний о его рассказе, датированных ранее 1981 (книга Бирмана). Когда люди рассказывают истории после собственной смерти, это вызывает определнные вопросы. Впрочем, я могу ориентироваться только на англоязычные источники, венгерские и шведские оцифрованы значительно хуже.
3. Другой, безымянный, водитель Валленберга рассказал в 1980 схожую, но другую историю:
One of Wallenberg's personal drivers on those rescue missions was a Hungarian Jew who is now working as a chemist in Los Altos Hills, Calif. He came to the US in 1946, and had not spoken since then about his experience. He asked not to be identified.
"I had just graduated from university for the second time," he recalls. "University students were exempted from the draft and we were all doing anything to save our skins, to survive. When the Germans invaded, they closed down the university. That's when I joined the Swedish effort.
"I drove Raoul to many of the deportation points. He always overwhelmed the German SS with double talk. Wallenberg would threaten to call their superiors if they didn't cooperate. Wallenberg used every possible subterfuge, including bribery and telling the SS he would put in a good word for them after Germany lost the war.
"Raoul usually carried a book listing names of passport holders. Sometimes it was all blank pages, and when he got to the train he would make up 20 Jewish names and begin calling them out. Usually three or four had passports, but for those who didn't, I stood behind Raoul with another 50 unfilled passports. You know how long it took me to write in their names? About 10 seconds. We handed them out and said, 'Oh, I'm sorry you couldn't get to the embassy to pick it up. Here it is, we brought it to you.' They would show it to the SS and be on their ways."
Wallenberg's driver carried forged identity papers for every occasion. One set showed he worked for the Swedish Embassy. Another showed he was a doctor for the German SS.
"Had they ever body-searched me and found several sets of false papers, I would have been shot on the spot. The risks we took you wouldn't believe. We were devoted disciples of Raoul Wallenberg."
The former driver was able to save his own parents with Swedish passports. His uncles and cousins died in Auschwitz. As he spoke of the Holocaust, his voice was surprisingly dispassionate. An intelligent man with penetrating eyes, he confesses: "I have never told anyone about this. It would be impossible for me to re-create the horror of that time, not even if we were to talk all day."
"Christian Science Monitor" 24.07.80
4. История про поезд, но в более конвенциональном изложении известна еще с 50-х
Tags: history, война, короткие истории
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 297 comments
Previous
← Ctrl ← Alt
Next
Ctrl → Alt →
Previous
← Ctrl ← Alt
Next
Ctrl → Alt →